X-faktor i nylansering fra Pinarello

Etter noen år med fokus på Aero snur trenden mot komfort på langtur. Pinarello har forstått hvor det bærer og lanserer en spennende sykkel med X-faktor som tåler en tur utenfor asfaltert vei.

Skrevet av: Pål Nilsen, Redaktør
26. september 2023
Lesetid: 1 min

X-faktor for komfort på langtur

Pinarello har lansert en splitter ny Dogma X landeveissykkel for langturer og samtidig utvidet den nåværende X-serien. Når du ser Dogma-logoen på en sykkel i Tour de France handler det om top-of-the line av racing for landeveien. Dogma har god gjenklang hos kvalitetsbevisste landeveissyklister og Dogma X-modellen skuffer ingen. Her kommer det noe unikt og nyvinnende i den grad det er mulig i en allerede velutviklet og høyteknologisk verden.

Forskjellen ligger i detaljene

Den nye modellen fra Pinarello har en 3,9 mm kortere reach enn en for eksempel Dogma F. Det gjør at du får en mer oppreist sittestilling sammenlignet med en rendyrket racing-sykkel. Andre detaljer for å maksimalisere komfort er plassen som gir mulighet for 35 mm dekk. Da mistenker vi Pinarello for å ville lokke langtursyklisten ut på en avstikker fra asfalterte veier også.

Det mest åpenbare ved Dogma X er setestagene, som har en krysning (der av modellnavnet X?) av karbonfiber-rør for å absorbere underlaget bedre. Et slags fjæringssystem for mindre vibrasjon, uten at det går på bekostning av vekt og stivhet i krankpartiet.

Pinarello garanterer komfort, lav vekt og høye hastigheter. Dogma X viderefører samarbeidet med Toray, en av verdens ledende karbonfiberprodusenter, og T1100 1K karbonfiber er det foretrukne materialet i den super-komfortable rammen.

Se presentasjonen og Dogma X- modellen her : https://pinarello.com/global/en/dogma-x

Flere aktuelle artikler

  • Racing-gravel fra Bianchi

  • Sykkelproduksjon tilbake til Europa

  • Ny lov styrker forbrukervernet