Foto: Carbon Team / Emre Ozgunes

Sykkelproduksjon tilbake til Europa

Det er tegn som tyder på at mer produksjon av sykler vil bli flyttet fra Asia og tilbake til Europa. Les hvem, hva og hvorfor.

Skrevet av: Pål Nilsen, Redaktør
14. november 2023
Lesetid: 2 min

Dyrere i Asia

Japan var lenge den ledende nasjonen for sykkelproduksjon i Asia. Så kom Taiwan på banen og ikke lenge etter fulgte Kina. Den senere tid er produksjon av sykler blitt flyttet til land som Vietnam og  Kambodsja. Det er åpenbare grunner til denne forflytningen. Av samme grunn som at produksjonen en gang bli lagt ned i Europa, søkes det hele tiden etter billigere arbeidskraft og produksjonsmetoder. Derfor står også India for en betydelig sykkelproduksjon.

Dessuten har fraktkostnader eksplodert og er mange ganger dyrere nå enn før pandemien.  Andre grunner for å flytte produksjon til Europa er erfaringer med forsinkelser, politisk uro og økonomisk usikkerhet, miljøhensyn og fordelene ved å være tett på hjemmemarkedet.  Derfor snur trenden.

Tilbake til Europa

Vi har tidligere skrevet om det svenske selskapet Ecoride og deres etablering av sykkelproduksjon i Europa. Først i Polen og deretter i Sverige. Flere og større aktører planlegger å gjøre det samme. En av de største – PON – eier av verdensledende varemerker som Cervelo, Cannondale, Focus og Santa Cruz med flere, annonserte tidligere i år at de legger deler av sin el-sykkel-produksjon til Litauen.

Sykkelproduksjon er ikke noe nytt for Europa. I følge Eurostat ble det produsert 14,7 millioner sykler i Europa i 2022, hvor av 2,7 millioner i Portugal. Det gjør landet til Europas største i denne sammenheng. Med produksjon menes i hovedsak monteringsfabrikker. Den europeiske andel av verdens totale sykkelproduksjon er likevel liten. Det blir anslått at det ble produsert 100 millioner sykler i verden i 2022. Sangen med teksten fra Katie Melua – There are 9 million bicycles in Beijing – byen med 22 millioner innbyggere, gir oss et perspektiv.

Karbonrammer i Portugal

En gruppe investorer fra Portugal, Tyskland og Taiwan etablerte selskapet Carbon Team i 2018. De er lokalisert i Portugal og vil bli Europas største karbonrammeprodusent med mål om å produsere 18000 rammer i 2024. Direktøren ved fabrikken – Emre Ozgunes sier til Sykkelforum at de fokuserer 100% på OEM produksjon.

I følge Conebi kjøpte europeere så mye som 1 million karbonrammer i 2022. Videre forventes det at 20% av disse vil bli produsert i Europa innen 2030. Det er dette volumet Carbon Team vil ha sin andel av ved fabrikken i Campia – 3 timers kjøring nord for Lisboa, hvor det først ble investert 8 mill euro i fabrikken i 2019 og en ytterligere investering på 5 mill euro er påbegynt.

Andre land som kan vise til mer enn 1 million produserte sykler i 2022 er i følge Eurostat – Romania (2.6 mill.) Italia (2.5 mill), Tyskland (1.7 mill.) og Polen (1 mill.).

Flere aktuelle artikler

  • Racing-gravel fra Bianchi

  • Ny lov styrker forbrukervernet

  • Foto: VPG. Trygve Sande / Trans Madeira 2022

    Vertikal lekeplass på Oppdal