Foto: VPG. Trygve Sande / Trans Madeira 2022

Foto: VPG. Trygve Sande / Trans Madeira 2022

Vertikal lekeplass på Oppdal

Da tre unge studenter kom på ideen å bruke de 40 tusen kronene hver av de hadde fått fra statens lånekasse til å skape en vertikal lekeplass på Oppdal, ante de lite om hvor stor denne lekeplassen ville være drøyt 20 år senere.

Skrevet av: Pål Nilsen, Redaktør
19. oktober 2023
Lesetid: 2 min

Bygget på entusiasme og lidenskap

Det som var en lekeplass og hybeltilværelse på Oppdal ble etter hvert Vertical Playground. Det går i skikjøring, klatring og sykling hos en av Oppdals største virksomheter og en ikke ubetydelig aktør i norsk sportsbransje.  Entusiasmen sitter fortsatt i veggene, eierne er fortsatt aktive både i virksomheten og i fysiske utfoldelser – helst utenfor landevei og preparerte løyper, enten oppover eller nedover. Det bærer også produktutvalget preg av.

Sykkel er et satsingsområde

Årlig omsetning har vokst bokstavelig talt vertikalt og passert 200 millioner kroner. Ski og klatring står for brorparten av omsetningen, men sykler og sykkelkomponenter er en viktig del av virksomheten.

Foto: VPG. Trygve Sande

Foto: VPG. Trygve Sande

Trygve Sande – en av tre grunnleggere – har vært terrengsykkel-entusiast siden begynnelsen av 90-tallet. Han forteller at VPG satser hardt på sykkel. – Med varemerker som bl.a. Rocky Mountain og Fox føler vi oss godt skodd for tiden som kommer. Selv om året i år har vært vanskelig i sykkelbransjen med lageroppbygging hos forhandlere, er jeg sikker på at sykler vil være en viktig del av vår omsetning også i tiden som kommer. Akkurat nå legger høye renter og svak norsk valuta en demper på kjøpekraften, men den kommer tilbake – tror Trygve og understreker at de jobber med produkter som er service og kunnskapskrevende – når han blir konfrontert med risiko for å miste varemerker etter å bygget dem opp i Norge.

Helårsdrift med flere sesonger

På Oppdal har VPG 40 ansatte. – Det passer godt å kombinere sommer og vinterprodukter. På den måten kan vi lønne folk hele året. Dessuten er sluttkunde-gruppen ofte den samme for både ski og sykkel. Denne gruppen når vi fram til gjennom annonsering i for eks. Fri Flyt – forklarer Trygve.

Landet rundt på test og festival

Oppdal er et lite sted, og selv om Vertical Playground primært distribuerer sine produkter via et stort nettverk av forhandlere er det viktig å være i kontakt med sluttbruker. – Vi er mye ute på veien. 2 ansatte reiser land og strand rundt til events, festivaler og demo’er. Vi arrangerer egen sykkelfestival på Oppdal og har vært utstiller på Utflukt i Trysil siden oppstarten, for å nevne noe. Rocky Mountain er et entusiast-merke og det er der ute vi finner entusiastene – sier Trygve.

Vertical Playground er et godt eksempel på at det er mulig å bevare entusiasmen for produktene og aktivitetene som følger med, selv om man vokser seg stor. Alt for mange mister sjela og lidenskapen i takt med veksten. Entusiastene på Oppdal beviser også at man kan lykkes fra et lite sted som lokasjon.

Flere aktuelle artikler

  • Racing-gravel fra Bianchi

  • Sykkelproduksjon tilbake til Europa

  • Ny lov styrker forbrukervernet