Foto: Bianchi

Racing-gravel fra Bianchi

Trenden er tydelig - gravel modeller går i to ulike retninger, utviklet for ulike bruksområder med tanke på ryttere med forskjellige ønsker og behov.

Skrevet av: Pål Nilsen, Redaktør
29. november 2023
Lesetid: 2 min

Gravel-sykler i flere fasonger

Trenden har vært tydelig en stund. Nye modeller i gravel-segmentet retter seg mot ulike målgrupper. De første gravel-syklene fokuserte på det beste fra to verdener. Farten og sittestillingen fra landeveien og stabilitet og fremkommelighet fra terrengsykkelen. Nå får du gravel-sykler som går i to – eller til og med tre retninger. Skal du på flere dagers bikepacking ønsker du en praktisk og komfortabel sykkel med mulighet for å montere bagasje. Du tenker mer på opplevelsen av å være på vei, enn å komme fortest mulig fram. Med de nye gravel-racing syklene er det annerledes og fokus rettes mot vekt, integrasjon og aerodynamikk. Det tredje alternativet – og det som tiltrekker de fleste – en allround gravel-sykkel som passer til det meste.

Gravel-racing-sykler i VM

Det var bare et tidsspørsmål før det kom – og det vil komme flere. Gravel-segmentet er kommet for å bli og UCI er ikke sene med å trykke gravelsykling til sitt bryst. Første gang Gravel-VM ble arrangert i 2022 syklet de beste på landeveissykler fordi terrenget i Veneto-området tillot det. I 2023 var VM-løypa igjen i Veneto, Italia, men mye mer teknisk – sånn vi forventer at en Gravel-VM-løype burde være og det ble nødvendig å ta fram andre typer sykler – rene gravel-sykler. Denne trenden kommer til å fortsette og vi vil se flere produsenter presentere racing sykler i denne kategorien fremover. Factor har allerede gjort det med sin Ostro-modell og Specialized har lagt sin Crux i racing-kategorien.

Ren racing fra Bianchi

Bianchi har skjønt det. Med den nye Impulso-modellen har de tatt aerodynamikk og integrasjon fra sykler for landeveien og blandet det med egenskaper fra terreng – som stabilitet og kontroll. Toppmodellen veier ikke mer enn 8.1 kg og ser (vår subjektive mening) utrolig bra ut. Her har Bianchi lyktes med å utvikle noe mange vil ha – tror vi, selv om de sier at det er elite ryttere som vil konkurrere i verdenstoppen som er målgruppen. Men alle ønsker jo å sykle på det samme som de beste. Hvorfor skulle ellers mosjonister kjøpe landeveissykler til hundre tusen kroner?

Nye Impulso er et kunstverk av en sykkel – i alle fall slik den fremstår på Bianchi sin egen nettside. Her har tydeligvis grafikerne gjort en god jobb også. Sykkelen har lengre hjulbase og reach men kortere stem. Kombinasjonen skal gi bedre stabilitet. Maks dekkbredde er 42 mm, noe som også gjenspeiler målgruppen. Ingen som vil først til mål har behov for bredere dekk.

Den nye Bianchi Impulso kommer i 3 versjoner med ulikt oppsett og forskjellige priser. Les mer på Bianchi sin egen nettside: https://www.bianchi.com/bianchi-impulso-rc/

Flere aktuelle artikler

  • Sykkelproduksjon tilbake til Europa

  • Ny lov styrker forbrukervernet

  • Foto: VPG. Trygve Sande / Trans Madeira 2022

    Vertikal lekeplass på Oppdal