Cervelo S5 med One-by

SRAM 1x på Cervelo-sykkelen til Vingegaard. Foto: Skjermdump fra Eurosport

Vingegaard med ett krankhjul

Ett krankhjul - eller One-by - har vært populært en stund på terrengsykler og spesielt gravel-sykler. Nå brukes det også av Jonas Vingegaard

Skrevet av: Pål Nilsen, Redaktør
12. juli 2023
Lesetid: 1 min

One-by på landeveissykler

Det er ikke noe nytt med kun ett krankhjul på sykler med gir. Vi har sett det lenge på terrengsykler og er veldig populært på gravel-sykler. Heller ikke på landeveissykler er det nytt. Det UK-baserte sykkelmerket Vielo har promotert det lenge og sier på sin nettside – det er det logiske neste steg -. https://www.vielo.cc/pages/r1-road-bike

Blant de profesjonelle har vi sett at SRAM-sponsede Jumbo Visma har brukt det ved flere anledninger. Primoz Roglic brukte det i Giro d’Italia og nå ser vi det også brukt av Wout van Aert og Jonas Vingegaard.

Jumbo Visma på Cervelo S5 Aerosykkel

Sykkelen til Jonas Vingegaard har SRAM gruppesett med Aero chainring, Fizik sete, Vittoria dekk og Reserve hjul. Sykkelen veier 7,12 kg med 51 cm rammestørrelse. Det er lett for en Aerosykkel med skivebremser. Sykkelen til Jonas har for øvrig 14 cm stem, 40 cm bredt styre, 25 mm dekk med slange og altså 52 tenner på krankhjulet med 10-46 kassett bak.

Fordelene er åpenbare

Hva får du med kun ett krankhjul? Fordelene er åpenbare. Det er vektbesparende, mer aerodynamisk og mindre sjanse for at kjedet kiler seg på innsiden. Utfordringen er å velge en kassett som passer til krankhjulet og ikke minst en kassett som passer til farten og terrenget som står på programmet. Man har valget mellom en kompakt kassett med gir som ligger tett på hverandre men med mindre range. Eller en bredere kassett som har større mellomrom mellom girene men med større range i utvekslingen.

Flere aktuelle artikler

  • Racing-gravel fra Bianchi

  • Sykkelproduksjon tilbake til Europa

  • Ny lov styrker forbrukervernet