Pinarello før og nå

Pinarello før og nå

Veneto – industriens europeiske sentrum

Hva er det første folk tenker på når noen nevner Italia? Pizza og fotball? Kanskje kultur og historie eller romantikk og vin? For deg som jobber med sykler er det sannsynlig at du tenker på et varemerke i sykkelbransjen og da er det enda større sannsynlighet for at varemerket du tenker på kommer fra Veneto regionen.

Skrevet av: Pål Nilsen, Redaktør
30. mai 2023
Lesetid: 3 min

Italienske sykkeltradisjoner

Italia har fostret ikoniske sykkelryttere. Navn som Fondriest, Moser, Battaglin, Colnago og Cippolini – bare for å nevne noen få – lever fortsatt i folks bevissthet. Ikke bare på grunn av imponerende prestasjoner på sykkelen, men også gjennom sykkelmerkene som bærer deres navn.

Italienerne har tradisjon for å navngi et sykkelmerke etter syklistens familienavn. Som om vi i Norge skulle hatt logoer med Wilmann, Knudsen, Boasson, Hushovd og Kristoff på underrøret. Men vi har ikke sånne tradisjoner i Norge. Her hjemme synes det lettere for proffene å skaffe seg et levebrød innen media etter karrieren enn å starte et sykkelmerke. Norge er heller ikke i nærheten av å ha samme marked og tradisjon for å produsere sykler som Italia.

Veneto og varemerker

I Italia er sykling stort, bare fotball er større, i alle fall innenfor sportens verden. Det gjenspeiler seg også i industrien, spesielt i nord-Italia og fremfor alt i Veneto. I denne regionen hvor det bor ca. 5 millioner mennesker finner du sykkelvirksomheter overalt. Flere av verdens mest kjente sykkelmerker holder til i regionen, sammen med verdensledende produsenter av komponenter, sko og klær. Når du leser listen nedenfor vil du antagelig bli overrasket over at alle disse varemerkene har sitt hovedkontor og fabrikk i provinsen Veneto – et område på størrelse med Sør-Trøndelag fylke.

Ikoniske Campagnolo

Campagnolo må nevnes. Ikke mange Italienske varemerker i sykkelbransjen står sterkere, i alle fall ikke i Italia. Det er snart 100 år siden Tullio Campagnolo grunnla det som skulle bli et av Italias stolteste varemerker. (Campa eier også Fulcrum). Om du er så heldig å komme på innsiden av Campagnolo’s lokaler i Vicenza, vil du bokstavelig talt se historien på veggene. Campagnolo lager noe av det mest moderne og innovative bransjen har å by på, men på enkelte områder har tiden stått stille. Førsteinntrykket gir nemlig ikke et bilde av moderne high-tech. Med en gang du kommer inn døren møtes du av grå og triste lokaler, arbeidere i grå lagerfrakken, gamle maskiner, mahogni møbler og panelte teak vegger. Men som de selv sier: «Vi utvikler sykkelkomponenter, vi er ikke et motehus».

Av sykkelmerker med adresse i Veneto kjenner du helt sikkert igjen disse: Basso, Battaglin, Bottechia, Dynatek, Fondriest, Pinarello, Wilier. Flere av grunnleggerne lever ikke lenger men virksomhetene lever i beste velgående – ofte gjennom grunnleggernes barn.

Pinarello – tradisjon og innovasjon

Fausto Pinarello er et godt eksempel. En moderne og fremoverlent bedriftsleder som elsker sykkelsporten og vet å ta vare på arven fra sin far, Giovanni Pinarello. Den alltid smilende og ydmyke Giovanni ble en institusjon der han på sine gamle dager sto utenfor den lokale butikken i Treviso sentrum. Her hilste han folk velkommen, nesten helt inntil sin død i 2014.  Sønnen Fausto har befestet familienavnet og er p.t. et av verdens mest anerkjente sykkelmerker på landeveien. Pinarello er innovative og gir sine produkter et visuelt særpreg. Bak designet ligger år med ingeniørarbeid og godt hjulpet av flere tunge sponsoravtaler med blant annet Ineos (tidligere Team Sky) er et gammelt varemerke fortsatt i folks bevissthet.

Noen av verdens fineste sykkelsko kommer også fra Veneto – DMT, Diadora, Gærne, Northwave og Sidi. Det er også minst 5 produsenter av sykkelseter her – Selle Italia, Selle San Marco, Selle Royal og Fizik. Av de mest kjente klesprodusentene kan nevnes Alé, Sportful, Castelli og Giessegi.

Her ble noen varemerker nevnt, andre glemt. For det finnes mange flere bare i Veneto. Legger du så til alt som finner i nærheten – som i området rundt Milano og Bergamo kunne mange flere vært nevnt. Italia evner å ta vare på tradisjoner. Sykkelsporten står sterkt og Italienske sykkelkunder er tro mot sine egne. Neste gang du holder et sykkelprodukt fra Italia i hånden er det med andre ord stor sannsynlighet for at det kommer fra Veneto – sentrum for Europas sykkelindustri.

Flere aktuelle artikler

  • Sykkelproduksjon tilbake til Europa

  • X-faktor i nylansering fra Pinarello

  • Tobias Halland Johannessen på Col del la Loze. Foto: Sirotti

    Monsteretappe av Tobias Halland Johannessen