Foto: Espen Vinje

Tradisjonell modell med rekordomsetning

Ramo AS er et godt eksempel på at den tradisjonelle importør/distributør-modellen fungerer fortsatt. Rekordomsetning i 2021 på NOK 212 mill. gjenspeiler en solid befestet posisjon i det norske markedet, med godt innarbeide varemerker og trofaste forhandlere.

Skrevet av: Pål Nilsen, Redaktør
9. februar 2023
Lesetid: 2 min

Sykkel mot strømmen

Ifølge daglig leder Ivar Manger vokste omsetningen under covid-perioden og etterspørselen fra konsument og forhandler er fortsatt god selv om dyrere strøm og økte renter legger en demper på kjøpelysten i mange bransjer. Utfordringen nå er forsinkelser som gjør at modellåret forskyves. Eksempelvis kan en rammeprodusent ha alt klart, men så mangler kanskje bare en komponent for å kunne levere en komplett sykkel. Det skaper logistiske problemer.

Dessuten er det en generell lageroppbygging i bransjen, både hos produsent, importører og forhandlere.

Lokale service og lagertjenester

– Vi ønsker å være en fullservice leverandør og tilbyr de fleste tjenestene her på huset – sier Manger og viser til sine 17 ansatte som blant annet produserer digitale tjenester og drifter et moderne verksted og et solid delelager for service og garantisaker. Der flere konkurrenter distribuerer direkte fra europeiske sentraler til norske forhandlere, velger Ramo AS også å lagerføre sykler i Norge og på den måten være en pålitelig leverandør for både store og små butikker – kjeder og rene sykkelbutikker. I Norge er det mange små butikker og det koster å sende en og to sykler fra Europa til en forhandler i Alta. Dessuten vil også eventuelle returer være både dyrt og komplisert, forklarer Manger.

Tradisjonell distribusjonsmodell

Ramo AS holder også fast ved at de kun selger via forhandler. Selv om andre velger å levere mer direkte til konsument gjennom egne fysiske butikker eller på nett, har Ivar Manger ingen planer om å gjøre det samme. – Vi ønsker å være en lokal leverandør for våre forhandlere samtidig som vi styrker våre varemerker gjennom tilstedeværelse på sykkeldestiansjoner som eksempelvis Trysil, Hafjell og Lillehammer som sykkelpartner med Birken.

Scott – en stabil bærebjelke

Scott er en viktig del av Ramo AS sin virksomhet. – Vi har hatt et godt og stabilt samarbeid med Scott i mange år – sier Manger og viser fram en regnbuetrøye signert av den Sveitsiske terrengverdensmesteren Nino Schurter. Scott er innovative og utvikler stadige nyvinninger som setter nye standarder i bransjen. Et godt eksempel er den fulldempede og fullt integrerte 2023 modellen Spark.

Ivar Manger og Ole Kristian Rønningen viser stolt fram den nye integrerte fulldemperen Scott Genius. Foto: Espen Vinje

Gravel og el-fulldempere

I likhet med resten av bransjen er gravel-segmentet stort hos Ramo AS også. – Det er et segment som er kommet for å bli og ulikt fatbike-bølgen vi hadde for noen år siden, forklarer Manger. Det samme er fulldempede el-sykler. Ivar Manger sykler en del selv og erfarer at fulldempede elsykler gir en god opplevelse også i tøft terreng.  På Hafjell for eksempel ser man stadig flere på fulldempede elsykler.

Ved siden av Scott har Ramo AS også blant annet Bergamont og Bold sykler i sitt sortiment. Se øvrige varemerker i bransjeregisteret.

Flere aktuelle artikler

  • Miika Enroos – Canyon Bicycles Finland Oy

    Kongen av netthandel

  • Birk Sport Oslo

    Ketchup effekt i markedet

  • Alternativer til Shimano - microSHIFT

    Gyllene tider for alternativer til Shimano