Miika Enroos – Canyon Bicycles Finland Oy

Miika Enroos – Canyon Bicycles Finland Oy

Kongen av netthandel

Ingen i norsk sykkelbransje er upåvirket av de store utenlandske netthandlerne. De utgjør en betydelig og stadig voksende andel av det totale antall solgte sykler i Norge. Canyon Bicycles GmbH er intet mindre enn verdens ledende virksomhet for nettsalg av sykler direkte til konsument.

Skrevet av: Pål Nilsen, Redaktør
13. mai 2023
Lesetid: 2 min

Det som startet med et garasjesalg og senere sykkelbutikk i Koblenz, Tyskland på 90-tallet har hatt en uavbrutt vekst fram til nå.
I det norske markedet ble vi for alvor kjent med Canyon i 2013 via deres norske agent og siden den gang har Canyon hatt en jevnt vekst i vårt marked. 8 år senere, i 2021 avviklet Canyon agentavtalene sine i Finland, Sverige og Norge for å etablere et datterselskap – Canyon Bicycles Finland Oy. Virksomheten har sitt hovedkontor med kundeservice i Finland, der de har 23 ansatte.

Vi tok en prat med virksomhetens skandinaviske leder – Miika Enroos som tidligere var Canyon-agent i Finland.

SF: Hvordan går det nå sammenlignet med tiden før covid-19?
Miika: Vi så en økende etterspørsel under pandemien og det er ingenting som tyder på at den avtar med det første. Med veksten følger økt aktivitet i alle markeder med deltagelse på ulike event der kunden kan møte oss og teste syklene.

SF: Hva er nøkkelen til Canyon’s suksess?
Miika: Canyon’s suksess er et resultat av kompromissløs produktutvikling, enkeltheten ved å handle på nett og høy kvalitet på vår kundeservice. Vi kombinerer sterk lokal tilstedeværelse og support med fordelen av å være et globalt selskap. En av fordelene med direkte-til-konsument-virksomhet er muligheten til å tilby våre produkter til meget attraktive priser.

SF: Hva er den årlige omsetningen?
Miika: Canyon kan vise til ca. 20% årlig vekst de seneste 7 årene og rapporterte i 2020 EUR 416 milloner i omsetning.

SF: Hva er Canyon’s fordeler i forhold til konkurrentene?
Miika: Vi er i direkte kontakt med våre kunder – en relasjon som er vanskelig å etablere med tradisjonelle metoder.

SF: Hvilket fokus har Canyon på bærekraft?
Miika: Canyon tar sitt miljøansvar på alvor med en tydelig fokus på å redusere vårt avtrykk ved å forbedre en ansvarlig prosess for innkjøp og vareflyt.

SF: I hvilken retning vil Canyon gå i framtiden hva gjelder produktutvikling?
Miika: Vi arbeider hånd i hånd med verdens beste utøvere og oppnår gjennom dem et rykte for å bygge moderne sykler med de beste materialer og teknologi med et raffinert, distinkt og intelligent design. Canyon er dristige og konkurransedyktige, drevet av en kontinuerlig optimistisk tilnærming.

Store men likevel små

Det er ingen tvil om at Canyon kan sitt fag innen B2C online salg. En årlig omsetning på NOK 4,2 milliarder er respektabelt. Likevel er det langt opp til verdens største sykkelprodusent Giant som omsatte for USD 2,85 billion (ca. NOK 28 milliarder) i 2021 – opp 17% fra 2020.

Selv om Canyon har langt opp til de aller største, som Trek, Specialized og Giant blir den tyske netthandleren tatt på alvor. Trek og Specialized sitter ikke stille å ser på at Canyon stikker av med markedsandeler. Alle de store kutter fordyrende mellomledd, tilbyr en myk tilnærming til netthandel og kjøper butikker, for å nevne noen av tiltakene. Deres utfordring i forhold til Canyon er at de må opprettholde veiledende utsalgspriser av hensyn til sine forhandlere.

Flere aktuelle artikler

  • Omni channel

    Omni – møt kunden på felles plattform

  • Fara Cycling: F/All-Road

    Fara – mer enn et sykkelmerke

  • Birk Sport Oslo

    Ketchup effekt i markedet