Fara Cycling: F/All-Road

Fara Cycling: F/All-Road

Fara – mer enn et sykkelmerke

Mange drømmer om å lage sitt eget sykkelmerke og mange har prøvd. Bare noen få lykkes. Fara er en av dem.

Skrevet av: Pål Nilsen, Redaktør
7. mai 2023
Lesetid: 6 min

Å starte et eget sykkelmerke er i utgangspunktet veldig enkelt. Du kan kjøpe et ferdig produkt hos en rammeprodusent i Asia. De selger deg gjerne komponenter etter ditt ønske også og setter logoen din på ramma. Deretter kan du frakte så få som 20-30 sykler til Norge og selge dem som best du kan. Men å skape et anstendig volum er en helt annen sak og hvis formålet er å tjene penger er veien full av utfordringer. Det krever mer enn kjærlighet til sykler og sykling. Det skal en god porsjon tålmodighet til og en solid slump med penger. Mange har prøvd og nesten like mange har feilet. I et historisk og norsk perspektiv er hederlige unntak gode gamle DBS og det litt nyere Hard Rocx, men da handler det mest om hjemmemarkedet.

FARA – et unorsk fenomen 

Etter en beskjeden inntreden i det norske markedet gjennom det Stjørdal baserte firmaet Carbon Concepts AS i 2016 har Fara Cycling nå en internasjonal profil og nådde en omsetning i 2022 på NOK 20 mill. – dobbelt så mye som i året før. Med egenutviklede rammer og tilbehør har Fara på kort tid tatt en posisjon som står i kontrast til de mer entusiast-drevne forsøkene. En av grunnene til at merket lykkes er at de gjør ting på sin egen måte.

På gammelnorsk hadde navnet Fara betydningen å reise eller å våge. Og det er akkurat det mannen bak Fara – canadiske Jeff Webb – har gjort. Ex-proffen har våget å tenke stort og samtidig skape produkter som reflekterer nordisk minimalistisk design av en kvalitet som forsterker den gode opplevelsen av å ferdes fritt på to hjul. Webb  utviklet den nye F/All-Road rammen sammen med de integrerte veskene til bikepacking nettopp for å dyrke fram frihetsfølelsen. Andre systemer på markedet er gjerne mer klumpete vanskeligere å ta av og på. Ved å se på sykkelen og veskene som ett system, oppnår Fara å gi den eventyrlystne syklisten en raskere og mer fleksibel opplevelse.

Utvidet distribusjonsmodell  

For å tilfredsstille syklister som ønsker høy kvalitet til konkurransedyktige priser valgte Jeff D2C (direct-to-consumer) som distribusjonsmodell. Nå – 7 år senere er Fara i gang med å utvikle et partnernettverk som de støtter med fleksibiliteten og enkelheten fra en digital en distribusjonsmodell. Partnerne består både av tradisjonelle sykkelbutikker og mer ukonvensjonelle aktører i sykkelverdenen, for eksempel de som driver med utleie av sykler, reiselivsaktører og ambassadører.

Jørgen T. Helland som er fagmann innen markedskommunikasjon og har ansvar for salg og markedsføring. Jørgen kom inn i virksomheten i januar 2023 og forteller entusiastisk om planene framover. – Vi har allerede partnere i Toronto, Singapore, Barcelona, Jakarta og Quebec City og etablerer for tiden partnere på steder som Paris og i Vejle i Danmark – forteller Jørgen.

Annerkjennelse og vekst 

Fara benytter tjenestene til et PR byrå som jobber med internasjonal media. Det har gitt resultater. Fara modellen F/All-Road har fått stående ovasjoner i sykkelfagpresse i Storbrittania, Frankrike og Tyskland. – Den positive responsen skal vi bygge videre på. Nå venter flytting til nye lokaler, nye folk, ny digital teknologi og logistikk. Vi skal være et helhetlig digitalt selskap med en sentral fysisk lokasjon.

Bygge varemerke 

Vi utvikler tilbehør for den seriøse syklisten, enten  det gjelder på landeveien eller i skogen. Produktene skal styrke det uttrykket vi ønsker å formidle gjennom syklene – kvalitet, design og funksjon. Serien med vesker for korte og lange turer er et godt eksempel. Det minimalistiske designet og de rene i linjene passer sømløst inn i geometrien på syklene. De skal passe like godt på en lang fjelltur som en rask dagstur på sørlandet. De skal være lette og den gode sykkelfølelsen skal bevares.

Fokus på egen utvikling 

Andre fokuserer kanskje mye på hva konkurrentene gjør. Vi er mest opptatt av egen utvikling og å fortelle historien til Fara og på hva våre sykler kan gjøre for folk i hverdagen. Kvalitet er viktig. Derfor bygger  vi syklene med rene grupper, ingen snarveier – forklarer Jørgen.

Historie som gir kredibilitet

En annen viktig faktor for å lykkes med å bringe et nytt sykkelmerke til markedet er historiefortelling. Altså ikke eventyrfortelling, men den virkelige historien bak ideen, varemerket og produktet. En sterk historie gir troverdighet. Sluttkunden vil vite hvor du kommer fra og hvorfor akkurat dine modeller har sett dagens lys. Det er ikke nok med en fancy farge, et fett bakgir og lekre felger. En troverdig historie gir tillit. Tillit gir lojalitet og lojalitet gir trofaste kunder. Kunder lar seg ikke lure. En oppdiktet og svulstig historie om tilblivelsen av din ide og ditt produkt blir avslørt. Historiefortelling i et markedsføringsøyemed må handle om noe genuint og ekte. Noe som folk kan relatere til og kjenne seg igjen i. Noe som fengsler og fascinerer, motiverer og engasjerer.

Mannen bak Fara – Jeff Webb – har en sånn historie og kanskje det er den som årsaken til suksess. Fara gir inntrykk av å være genuint og ekte. Kvalitetsprodukter som skiller seg fra mengden og som gir brukeren en bedre opplevelse.

Fara i Taiwan

Fara har kontor og lager i Taichung, Taiwan. Hit kommer rammene fra fabrikk i Kina før de lakkeres, monteres og sendes til ulike markeder. – Du finner ikke våre rammer med en annen logo – forteller Jeff. Vi har full kontroll på hele verdikjeden. Fra utvikling av rammer og produksjonsverktøy, til lakkering og frakt. Grunnen til at vi for eksempel velger å lakkere selv er at vi på den måten lettere kan kontrollere kvaliteten på karbonrammen. Vi er også veldig fleksible så lenge vi er relativt små. Vi kan produsere mindre serier og bringe nyheter raskt til markedet. Vi har tett dialog med våre leverandører. For eksempel har SRAM sitt hovedkontor rett nede i gaten her. Vi sykler sammen – forteller Jeff samtidig som han legger til at SRAM nå er tilbake til tilnærmet normale tilstander og kan levere komplette grupper. Shimano sliter fortsatt med det. De kan levere nesten komplette grupper, men kan mangle eksempelvis en girhendel. Så akkurat nå tar SRAM markedsandeler fra Shimano.

Tar høyde for fortsatt vekst 

Nå som vi nesten er tilbake til pre-covid-tilstander når det gjelder både tilgjengelighet og fraktpriser ser vi lyst på framtiden. Vi tar høyde for fortsatt vekst og en ny dobling av omsetningen i inneværende år. I dag har vi 75% av omsetningen vår i Norge. Det vil endre seg og i løpet av 3 år vil fordelingen være nærmere 50/50 og omsetningen 3 dobles – spår Jeff.

For inspirasjon – se denne videoen:

Flere aktuelle artikler

  • Sykkelproduksjon tilbake til Europa

  • X-faktor i nylansering fra Pinarello

  • Tobias Halland Johannessen på Col del la Loze. Foto: Sirotti

    Monsteretappe av Tobias Halland Johannessen