Omni – møt kunden på felles plattform

Med tiden forandrer ting seg og vi må tilpasse oss Det nye er at ting forandrer seg fort - veldig fort. Det som var i går, er ikke i dag. Derfor er det avgjørende at du oppdaterer din virksomhet for å lykkes, spesielt hvis du driver netthandel, kommunikasjon og distribusjon.

Skrevet av: Pål Nilsen, Redaktør
9. mai 2023
Lesetid: 2 min

Etter den søte kløe kommer den sure svie. Den elleville veksten mange opplevde på nett i 2020/21 avtok brått i 2022. Usikkerhet som følge av krig og forsiktighet på grunn av høyere levekostnader la en demper på kjøpelysten, selv om folk flest har god privatøkonomi. I sykkelbransjen meldes det fra flere hold om en nedkjøling og som følge av det en lageroppbygging som for noen kan skape likviditetsproblemer. Sammen med økte driftskostnader gir det utfordringer, men også muligheter for omstilling og tilpasning.

En konsekvens av den nye virkeligheten er at konsumenten er mer bevisst i sine valg og når det er kjøpers marked kan de også kreve mer. I tillegg er konsumenten mer opplyst, mer kunnskapsrik og mer orientert enn før. Kravene kommer til uttrykk i prispress, høyere forventning til service og at leverandøren leverer på bærekraft.

Møt kunden i flere kanaler

Omni betyr direkte oversatt fra latin – alt. Når man driver forretning i flere fysiske og digitale kanaler kaller vi det gjerne Omnikanal. Det handler om å nå ut til kunden og gi en god totalopplevelse uansett hvilken felles plattform kunden foretrekker å møtes på. Norge var en gang det perfekte postordrelandet. Folk bodde spredt omkring og på steder der ingen skulle tru at noen kunne bu. I vårt vakre, langstrakte og grisgrendte land var det ikke (og er fortsatt ikke) alltid lett å skaffe akkurat det produktet man ønsket seg hos en lokal forhandler. Da var det enkelt å bla i kataloger, klippe ut og sende inn en bestilling og få den tilsendt i posten. Nå er postordrekatalogen byttet ut med digitale kataloger. Men det er ikke lenger nok med en fin nettside. Man må møte kunden der kunden er. Det kan være på jobben, på sosiale medier, finn.no, i en forening, på et ritt, messe, event, via e-post, google, tv og radio, for å nevne noen.

Verden er i rask endring. Derfor er det avgjørende å være tilpasningsdyktig. Raske omstillinger kan være forskjellen på suksess og fiasko.

Flere aktuelle artikler

  • Miika Enroos – Canyon Bicycles Finland Oy

    Kongen av netthandel

  • Fara Cycling: F/All-Road

    Fara – mer enn et sykkelmerke

  • Digital omstilling for fremgang

    Nye tider, nye utfordringer i 2023