Digital omstilling for fremgang

Digital omstilling for fremgang

Nye tider, nye utfordringer i 2023

Med tiden forandrer ting seg og vi må tilpasse oss. Det nye er at ting forandrer seg fort - veldig fort. Det som var i går, er ikke i dag. Virksomheter som ikke evner å omstille og tilpasse seg raskt vil ikke lykkes, Spesielt hvis du driver netthandel, kommunikasjon og distribusjon.

Skrevet av: Pål Nilsen, Redaktør
12. januar 2023
Lesetid: 3 min

Omstilling og tilpasning

Etter den søte kløe kommer den sure svie. Den elleville veksten mange opplevde både på nett og i fysisk butikk i 2020/21 avtok i 2022. Usikkerhet som følge av krig og forsiktighet på grunn av høyere levekostnader la en demper på kjøpelysten, selv om folk flest har god privatøkonomi. I sykkelbransjen meldes det fra flere hold om en nedkjøling, og som følge av det en lageroppbygging som for noen kan skape likviditetsproblemer. Sammen med økte driftskostnader gir det utfordringer, men også muligheter for omstilling og tilpasning.

En konsekvens av den nye virkeligheten er at konsumenten er mer bevisst i sine valg og når det er kjøpers marked kan de også kreve mer. I tillegg er konsumenten mer opplyst, mer kunnskapsrik og mer orientert enn før. Kravene kommer til uttrykk i prispress, høyere forventning til service og at leverandøren leverer på bærekraft.

Møt kunden i flere kanaler

Omni betyr direkte oversatt fra latin – alt. Når man driver forretning i flere fysiske og digitale kanaler kaller vi det gjerne Omnikanal.  Det handler om å nå ut til kunden og gi en god og sømløs totalopplevelse uansett hvilken kanal kunden foretrekker å møtes på. Norge var en gang i fjern fortid det perfekte postordrelandet. Folk bodde spredt omkring og på steder der ingen skulle tru at noen kunne bu.  I vårt vakre, langstrakte og grisgrendte land var det ikke – og er fortsatt ikke – alltid lett å skaffe akkurat det produktet man ønsket seg hos en lokal forhandler. Da var det enkelt å bla i kataloger, klippe ut og sende inn en bestilling og få den tilsendt i posten. Nå er postordrekatalogenbyttet ut med digitale kataloger. Men det er ikke lenger nok med en fin nettside. Man må møte kunden der kunden er. Det kan være på din nettside, via live shopping, på arbeidsplassen, på sosiale medier, i en forening, via e-post, google, finn.no, på tv og radio, for å nevne noen kanaler. Hvis ikke kunden oppsøker deg må du oppsøke kunden. Kanskje fysisk der han eller hun bor? Den personlige kontakten kan ikke undervurderes. Klikk og hent er populært men enda mer i vinden er hjemlevering.

Service – service og service

Til syvende og sist handler alt om kundeservice. Når flere tilbydere har samme produkt, pris, tilgjengelighet, levering og betalingsbetingelser vil kundeservice være avgjørende for kundens valg. Sørg for at du får topp karakter på Trustpilot. Kvaliteten på nettsiden din oppleves som en del av kundeservicen. Har du lykkes med å gjøre nettsiden synlig har du bare tatt første steg. Lykkes du også med å få kunden til å klikke seg inn er det fortsatt langt igjen til et kjøp. Du har kanskje bare noen sekunder på å fange interessen og konvertere besøket til et salg. Derfor må nettsiden ikke bare være informativ. Den må også være funksjonell, enkel og ikke minst oppleves som personlig tilpasset kundens behov. Vær tilgjengelig når kunden trenger deg på chat og telefon for hjelpe kunden. Skaff deg så mye informasjon om kunden som mulig. Husk at en e-postadresse kan generere mye omsetning i lang tid framover.

Hva kan vi forvente av 2023? Mye avhenger av forholdene i verden, folks privatøkonomi og den generelle økonomiske utviklingen i landet. Vi ønsker oss trygghet og stabilitet. Da øker også kjøpelysten. Uansett hva som skjer er sykkel og sykling heldigvis et bærekraftig motkonjunktur-produkt. I finanskrisetider og ved økonomisk resesjon påvirkes først og fremst kjøp og salg av bil og bolig. Sykkel blir et alternativ til bilen og sykling en erstatning for dyre feriereiser.

Flere aktuelle artikler

  • Miika Enroos – Canyon Bicycles Finland Oy

    Kongen av netthandel

  • Foto: The Service Course, Wilmslow

    Less is more – stemmer det?

  • Omni channel

    Omni – møt kunden på felles plattform