Foto: The Service Course, Wilmslow

Foto: The Service Course, Wilmslow

Less is more – stemmer det?

Enten har du et bredt sortiment som dekker de fleste behov og har mange konkurrenter. Eller et mindre, smalt og spesialisert vareutvalg med en begrenset kundegruppe og færre konkurrenter. Kan man leve av å være smal i Norge?

Skrevet av: Pål Nilsen, Redaktør
12. mai 2023
Lesetid: 5 min

Spesialister i et stort marked

I en storby som Los Angeles kan du – på den ene siden av veien – gå inn i en velassortert butikk som har sykler i alle kategorier for alle behov. Rett over gaten finner du en butikk som bare selger sykkelklær og har et kjempeutvalg av trøyer, bukser, jakker og sokker. Er det virkelig mulig? Ja, begge tjener gode penger og har en stor og lojal kundegruppe.  Men det som fungerer i en by med 4 millioner innbyggere går kanskje ikke like lett her hjemme? Eller kan man være smal i et lite marked også?

The Service Course – Oslo

Den 19.august 2022 annonserte The Service Course via Facebook at butikken i Kjølberggata i Oslo skulle stenge for godt. En måned senere var det kroken på døra for det som startet med brask og bram bare 3 år tidligere. Dette var butikken som skulle bli Norges kuleste, hippeste (og dyreste?) og tilby entusiaster turer i Nordmarka, reiser til Europa, kaffe og sykkelmat, dusjanlegg, innendørs rulleøkter og unike produkter som ikke tidligere var vist i Norge. Det ble en kort historie til tross for at profilerte folk som Edvald Boasson Hagen sto bak og med den erfarne Jonas Strømberg som butikksjef. Alt så unektelig lekkert ut ved åpningen. Men dette var før pandemien, for å være helt nøyaktig – åpningen var i November og pandemien kom 4 måneder senere.

Jonas Strømberg sier  – pandemien ødela egentlig alt. Vi solgte veldig bra så lenge vi hadde tilgang på varer, men når tilgjengeligheten ble vanskelig var det helt enkelt ikke mulig å drive videre. Men jeg ville gjort det samme igjen under normale forhold. Norge og Oslo har et stort potensiale for custom sykler i øvre prisklasser. Det er fortsatt mange veldig kjøpesterke kunder som vil ha det eksklusive og særegne. Man kan kanskje stille spørsmål ved om lokalene våre hadde god nok beliggenhet. Hvis området rundt hadde blitt utviklet slik planen var, ville det vært et fint sted å være. Men utviklingen av området stoppet opp – forklarer Jonas.  Virksomheten i Oslo ble avviklet men The Service Course lever videre, blant annet i Girona. Jonas har fortsatt en liten eierandel og håndterer fremdeles henvendelser fra norske kunder.

Mer moro å drive smalt

I Sandnes finner vi en liten butikk med det franske navnet Chapeau. Navnet betyr direkte oversatt noe sånt som – hatten av og er et uttrykk for honnør eller annerkjennelse. Navnet kan forveksles med en sjappe, i alle fall på rogalandsk dialekt – sjappå.

Chapeau driver smalt i den forstand at de i hovedsak tilbyr sykler i det dyrere segmentet for landevei og grus, samt profesjonelle verkstedtjenester og bikefitting. Bak det velklingende navnet finner vi Eldar Monsen som har 32 års erfaring fra sykkelbransjen og forteller at han synes det er tøft å være spesialisert. – Vi er landeveisyklister selv og kjenner godt til både markedet og miljøet for landevei som er stort i vårt område.  Vi sykler med kundene, sier Eldar. På «gravel-Onsdager» har vi med kjentfolk som kan omtrent alt som er av grusveier i distriktet her. Det skaper et lite og godt miljø. Om vi skulle konkurrert med de store i området her ville vi hatt behov for større lokaler og flere folk. Vi ønsker ikke å bli store, vi ønsker å være gode – forklarer Eldar. Chapeau tilbyr ren kvalitet fra merker som 3T, Colnago, Pinarello, Aurum og Argon 18. Virksomheten utmerker seg også på sosiale medier med raffinerte bilder og en nettside med lekkert design.

Chapeau Sandnes AS omsatte i 2021 for NOK 5.4 mill og leverte et driftsresultat på NOK 524k (iflg. proff.no).

Enda smalere med bare gravel?

Med utsagnet «less is more» som første gang ble introdusert i 1947 av arkitekten Ludwig Mies van der Rohe, er det nærliggende å tenke at det går å tjene mer penger med mindre sortiment. Så hva med en ren gravel-butikk? For noen år siden var det en sykkelbutikk på Lillestrøm som het Bare Sykkel. Det er jo i seg selv smalt nok og skulle fortelle folk at det er dette vi kan.  Men la oss dra den enda lenger. Hvem vil være den første til å åpne en butikk med bare gravelsykler? Det burde være mulig. Med en kombinasjon av netthandel og fysisk butikk har du hele Norge som marked, ja egentlig hele verden. Tenk deg å finne 100 gravelsykler fra 20 forskjellige leverandører med priser fra 10-150 tusen kroner i en og samme butikk! Ingen ville kjøpt en gravelsykkel uten først å sjekke ut Pure Gravel.

Mindre nytt, mer gjenbruk

Less is more gjelder også i et bærekraftig perspektiv. Vi lever med en verdensøkonomi som krever og forventer en uavbrutt og endeløs vekst. Det kan vi selvfølgelig ikke fortsette med. Det er ikke bærekraftig og kan sammenlignes med å pisse i buksa. Deilig i øyeblikket men veldig kjipt etter en stund. Derfor må vi kjøpe og forbruke mindre og reparere og gjenbruke mer. Det kastes alt for mange fullt brukbare sykler.  Som eksempel blir mange kunder fortalt at en skadet karbonramme må kondemneres. Enten vet ikke selgeren bedre eller så lurer han kunden til å tro at det må kjøpes nytt. Sannheten er at de aller fleste karbonskader kan repareres.  Fagfolk på området kan gjenskape sykkelens originale egenskaper som vekt, stivhet og styrke.  Derfor burde noen åpne en brukthandel for kvalitetssykler.

Det er mange grunner til å velge å drive smalt. Mindre lokaler, færre ansatte, mindre risiko, mer kunnskap, enklere service, enklere markedsføring, mer troverdighet, færre konkurrenter – for å nevne noe. Til sammenligning – da Eyvind Hellstrøm reiste rundt å reddet restauranter fra konkurs, anbefalte han ofte å gjøre menyen enklere. Mange restauranteiere trodde de måtte ha alt for å tekkes alle. Men med en for stor meny mister man troverdighet og kvaliteten blir for dårlig. Ingen kan være ekspert på alt. Sånn er det i sykkelbransjen også.

Fortell oss hva du tenker i kommentarfeltet under.

Flere aktuelle artikler

  • Sykkelproduksjon tilbake til Europa

  • X-faktor i nylansering fra Pinarello

  • Tobias Halland Johannessen på Col del la Loze. Foto: Sirotti

    Monsteretappe av Tobias Halland Johannessen