Tour de France

Bilde av stokpic fra Pixabay

Tour de France – en pengemaskin

Det er en knapp måned igjen til årets Tour de France - med et norsk lag til start. Med 15 millioner tilskuere og 1 milliard foran tv'n er Tour de France en pengemaskin.

Skrevet av: Pål Nilsen, Redaktør
5. juni 2023
Lesetid: 3 min

Sykkelritt og penger

Med sykkel VM i Bergen i friskt minne kan man spørre seg om det er mulig å tjene penger på å arrangere sykkelritt. VM i Bergen ble en dundrende sportslig suksess. Men til tross for enorme mengder publikum, et prikkfritt arrangement, sol fra blå himmel og tv bilder av vakker norsk natur som gikk jorden rundt, ble et av de største idrettsarrangementene som noen gang er avholdt på norsk jord en dundrende økonomisk fiasko. En skarp kontrast til Tour de France. For ASO – eieren av Tour de France, er det å arrangere sykkelritt mer en god butikk, det er en ren pengemaskin.

Start og målbyer i kø for å arrangere Tour de France

Det har blitt en trend at Tour de France er mer enn bare en tur rundt Frankrike. Rittet har de senere år startet i land som Tyskland, Nederland og Storbritannia for å nevne noen. I år er det Bilbao – nord i Spania – som er arena for åpningen til en ukjent pris. I 2022 var Danmark og København vertskap for verdens største sykkelritt – til den nette kostnad av ca. 126 millioner kroner. For København alene var kostnadene i størrelsesorden 67 millioner. Hva får man for pengene? Oppmerksomhet er ikke enkel å tallfeste, men direkte-tv-bilder som kringkastes i flere time hver dag i løpet av 3 dager til 1 milliard mennesker over hele verden har en høy verdi.

Sponsorer og tv-rettigheter

Start og målbyer hele veien langs den 3.350 km lange løypa, fordelt på 21 etapper, bidrar bare med ca. 5% av inntektene til ASO. Resten kommer fra sponsorer (ca. 40%) og tv-rettigheter (55%). På grunn av COVID-19 har de to siste utgavene av rittet ikke vært representativt for normal omsetning. Men ser man tilbake til perioden 2013-2016 viser The Inner Ring til at omsetningen til ASO utviklet seg fra 1.7 milliarder norske kroner til 2.2 milliarder.  Av denne omsetningen satt ASO igjen med h.h.v. 360 og 460 millioner. Slett ikke verst. Riktignok eier ASO også ritt som Paris – Nice og Criterium du Dauphine og det norske Arctic Race. ASO arrangerer også breddearrangementer for både løping og terrengsykling, ja til og med motorsport og golf, men i all hovedsak kan tallene relateres til Tour de France.

Hvem er det egentlig som betaler?

I likhet med de svimlende summene som presenteres i forbindelse med overgangssummer og klubbenes omsetning i engelsk fotball, er kilden til pengene i de fleste idretter den samme. Det er markedet som betaler – med andre ord deg og meg. Når mange nok benker seg foran tv og langs løypa i 3 uker i juli, kommer media og med media kommer sponsorene. Så enkelt er det. I tillegg kommer alt som genereres utenfor ASO sin kontroll, blant annet turisme. 15 millioner mennesker langs løypa legger igjen betydelige summer på reise, hotell, mat og drikke.

Av en total premiepott på kr. 23 mill. kunne Jonas Vingegaard med god samvittighet ta imot premien på 5 millioner kroner som vinner av den gule trøyen i 2022. Det blir jo bare småpenger i denne sammenheng og ikke mye mer enn ukelønna til verdens best betalte fotballspillere. Dessuten er det tradisjon for at vinneren deler premiepengene med lagkameratene. Landeveissykling er en lagidrett.

Flere aktuelle artikler

  • Grusritt med feel-good stemning

  • Pello Bilbao. Foto: Sirotti

    Ellevill etappe i ekstrem varme

  • Magnus Cort og Andreas Leknessund – Foto: Sirotti

    Se listen med ryttere uten kontrakt for 2024