Specialized tar kontroll

Etter 2 fete år ble starten på 2023 en brutal nedtur for hele bransjen. Som en konsekvens tok Specialized tidligere i år grep ved å iverksette globale innstramninger. Hva er situasjonen nå?

Skrevet av: Pål Nilsen, Redaktør
3. juli 2023
Lesetid: 2 min

Fra mangel til overflod

2023 skulle bli året da tilgjengelighet nesten var tilbake til normalen. Men året begynte likevel ikke bra. Plutselig var situasjonen snudd på hodet fra mangel på varer til fulle lagre i alle verdikjedens ledd.

Som en konsekvens varslet Specialized oppsigelser allerede i Januar. 4% prosent av den globale arbeidstokken ble berørt, for det meste ansatte i deres egen-eide butikker i både USA og andre markeder. Bicycle Retailer antok at så mange som 120 medarbeidere mistet jobben. Specialized meldte den gangen – Tiden var inne til å tilpasse virksomheten til en ny virkelighet og førte til at vi måtte ta noen alvorlige beslutninger. Det kan være vanskelig å se i øyeblikket, men fremtiden for sykling og for vårt varemerke er lys, uttalte Scott Maquire som overtok rollen som SEO etter at grunnleggeren Specialized Mike Sineard som trakk seg tilbake i 2022, etter 48 år i sjefsstolen.

Hva med Specialized i Norge?

I følge Specialized sin agent i Norge Henrik Sagmoen, ble ikke Norge berørt av endringene. – Dette var en global avgjørelse tatt på bakgrunn av en brems i markedet. Specialized ønsket å være forberedt på tøffere tider men dette berørte ikke Norden og Norge. Vi er små i den store sammenheng men effektive. Det gir oss en fordel og vi har mye å gjøre. Norge går ganske bra og vi er der vi skal være i forhold til budsjettene – sa Sagmoen tidligere i år og forklarte videre – Likevel knytter det seg litt usikkerhet til suppleringssalget, men det vil være på grunn av leveringsproblemer, ikke manglende etterspørsel. Shimano og Sram kan bli flaskehalser på grunn av mangel på komponenter, spesielt for landeveissykler. Logistikk kan bli en annen utfordring.

Kutter priser og kostnader

Men det var tidligere i år. I ettertid kan vi fastslå at Specialized har kuttet kostnader både i forbindelse med produksjon og logistikk. Problemene med tilgjengelighet har bedret seg og SRAM har kommet styrket ut av konkurransen med Shimano som har hatt de største problemene med å levere. For Specialized var ytterligere grep var nødvendige for å bedre den økonomiske situasjonen og mars kuttet de prisene med 20%.

Hvor står Specialized nå?

Nå har vi kontroll på varelageret og vi er på vei tilbake til normalen, men 2023 er fortsatt ikke et år for markedsføring, mer et år for å ta markedsandeler- sier Henrik Sagmoen. Hva med framtiden? – Specialized ønsker å komme tettere på markedet og tettere på syklisten i de ulike landene som har ulike kulturer. Derfor vil vi se Specialized etablere nasjonale virksomheter i større grad enn før. Vi er allerede i gang med den prosessen-.

Det siste er en interessant endring i historisk sammenheng. I de siste tiårene har det handlet mest om sentralisering og om å kutte mellomledd. Endringen skjer samtidig som produksjon også ser ut til å bli flyttet nærmere de europeiske markedene igjen. Det er spennende tider.

Flere aktuelle artikler

  • Sykkelproduksjon tilbake til Europa

  • X-faktor i nylansering fra Pinarello

  • Tobias Halland Johannessen på Col del la Loze. Foto: Sirotti

    Monsteretappe av Tobias Halland Johannessen