Eurobike

Foto: Eurobike

Rekordmange utstillere på Eurobike 2023

Den 31. utgaven av verdens største sykkelmesse samlet over 1900 utstillere fra 62 land. Vi var til stede på messens første dag og her er de ferske inntrykkene.

Skrevet av: Pål Nilsen, Redaktør
22. juni 2023
Lesetid: 3 min

Overfylte varelagere

På en pressekonferanse der et panel med ledere fra internasjonale bransjeorganer presenterte status for sykkelbransjen var det to forhold det ble rettet spesielt fokus mot.

Den første og mest alvorlige var lagersituasjonen. Det er ikke mange månedene siden det var full krise i bransjen på grunn av manglende tilgjengelighet og kjempelang leveringstid. Nå er situasjonen snudd totalt på hodet, og både hos produsenter, distributører og butikker er det fulle lagere. I et marked der tilbudet er større enn etterspørselen presses prisene, marginalene blir mindre og sluttkunden er vinneren. Eksporten av vanlige sykler fra Taiwan til Europa har droppet med 8,6%. For el-sykler er det en svak oppgang på 2,4% og totalt er det en prisvekst på 18%. Tallene ble presentert av Deborah Wu, Managing Director KMC Global GmbH.

For de som er så heldig stilt at de trenger flere sykler er tilgjengelighet og leveringstid med andre ord en helt annen enn i 2022 og man kan gjøre gode innkjøp.

e-mobility

Det ser imidlertid lyst ut for framtiden skal man tro Kevin Mayne, CEO Cycling Industries Europe som peker på at ca. 400 europeiske byer er lovpålagt å ha en plan for en byutvikling som prioriterer sykkeltilpasning. Både Nederland og Frankrike investerer 2 milliarder Euro (23,4 milliarder kr.) til fremme for sykling og med sykling menes el-sykler, som er fullstendig dominerende i fremtidsperspektivet.

Hvem var på messen?

Med over 1900 utstillere kunne man forvente å finne de aller fleste der. Men sannheten er at de største glimret med sitt fravær. Sram, Fox og Shimano var der. Men hvor var Specialized, Trek, Cannondale, BMC, Cervelo, Pinarello, Santa Crux og Canyon for å nevne noen? Scott og Merida var der, 3T, KTM og Orbea også, men til og med den store tyske aktøren Focus var borte.

I stedet fant vi en haug med sykkelmerker som bare de aller mest interesserte kjenner igjen. De fleste av dem har aldri vært i det norske markedet.  100-vis av utstillere viste hjelmer, dekk, briller, hjul, vesker, klær og for ikke å glemme alle som lager motor til elsyklene. De var der alle sammen. Bosch, Bafang, Fazua, Shimano osv.

Veldig mange av de vi fant har ikke vært lenge i bransjen og flere nye vil komme. Vi har bare sett begynnelsen på antall el-sykkemerker. Cargo segmentet alene forventes å eksplodere i Europa, spesielt i landene Nederland, Belgia, Tyskland og Storbritannia.

Produksjonen flytter på seg

Mange Europeiske varemerker ønsker å flytte produksjon av sykler tilbake til Europa – av flere grunner. Usikkerhet i verdensøkonomien, ekstrem prisøkning på transport fra Asia og nye krav til bærekraft fra myndigheter og fra forbrukeren. Portugal produserer allerede en del sykler men mange peker nå mot de Baltiske landene som potensielt nye lokasjoner for sykkelproduksjon. Enda nærmere vårt eget marked finner vi Ecoride, som flyttet produksjonen hjem høsten 2022. Ecoride produseres nå i Gøteborg og har skapt 50 nye arbeidsplasser.

De store er seg selv nærmest

Det er flere grunner til at de største sykkelmerkene velger å utebli fra verdens største sykkelmesse. For Canyon sin del handlet det i sin tid om at messen primært er for forhandlere og bare en dag er åpen for sluttbruker. Det passer dårlig for Canyon som ikke selger gjennom butikker, kun direte til sluttkunde.

Det handler også om økonomi, kapasitet og tidspunkt på året. Messen som tidligere har blitt avholdt i August/ September var rekordtidlig i år. Det handler også om strategi, at de kanskje er seg selv nærmest og ikke ønsker å dele nyheter med konkurrenter så tidlig. At messen kom litt for tidlig på flere var tydelig. Langt fra alle stilte ut 2o24 modeller.

Skal du besøke Eurobike? Her er to tips. Vær forberedt og plukk på forhånd ut hvem du vil besøke og gjør avtaler med dem. Det er umulig å se alt. Messen er overveldende stor – verdens største.

Flere aktuelle artikler

  • Sykkelproduksjon tilbake til Europa

  • X-faktor i nylansering fra Pinarello

  • Tobias Halland Johannessen på Col del la Loze. Foto: Sirotti

    Monsteretappe av Tobias Halland Johannessen