Eurobike

Nye tider for Eurobike

Messen som i mange år har vært den dominerende møteplass for sykkelbransjen i Europa flyttet i år til Frankfurt. Det knyttet seg derfor stor spenning til om besøkstallene fra den tidligere lokasjonen i Friedrichshafen ville opprettholdes slik de var i tiden før pandemien.

Skrevet av: Pål Nilsen, Redaktør
6. oktober 2022
Lesetid: 1 min

Med fasit i hånden kan man fastslå at det gikk litt begge veier. Tallene for besøkende fra bransjen gikk litt ned og tallene fra besøkende konsumenter gikk litt opp.
33.780 ble registrert inn, nesten 6000 færre enn i 2019. At det kom færre bransjefolk har ingen enkelt forklaring. Antall utstillere var nemlig flere enn tidligere. Hele 1500 virksomheter valgte å vise sine nyheter i Frankfurt, i motsetning til 1400 i 2019.
Kan det være at fokuset på el-mobilitet ble for overveldende og at det ble for mye politikk og samferdsel? Det er tross alt fortsatt mange distributører og forhandlere som lever av tradisjonelle sykler – gravel, terreng og landeveissykler uten motor. Heldigvis!

At det kom flere konsumenter – 27.370 – kan derimot forklares av en enkelt årsak. Til forskjell fra messen i Friedrichshafen – en by som ligger langt ute på landet – ble Eurobike denne gangen arrangert i en storby. Dessuten var det åpent for publikum flere dager, i motsetning til tidligere messer der det kun var en dag forbeholdt syklisten.

Om Eurobike i Frankfurt har et enda større potensiale får vi vite etter at det er avholdt 21. – 25.06.2023. Vi gleder oss allerede.

Flere aktuelle artikler

  • Sykkelproduksjon tilbake til Europa

  • X-faktor i nylansering fra Pinarello

  • Tobias Halland Johannessen på Col del la Loze. Foto: Sirotti

    Monsteretappe av Tobias Halland Johannessen