XXL

Er kjøpefesten over?

Fra rekordomsetning og mangel på varer i 2021 til en kraftig nedkjøling og fulle varelagre i 2023. Det er hva sykkelbransjen opplever akkurat nå.

Skrevet av: Pål Nilsen, Redaktør
9. juni 2023
Lesetid: 4 min

What goes up….

Ingenting vokser inn i himmelen. What goes up must come down. Det får sykkelbutikkene smertelig erfare nå.

For to år siden ble det meldt om katastrofalt dårlig tilgjengelighet på varer.  Samtidig var etterspørselen enorm. Butikkene ble tømt i rekordfart, det var selgers marked og prisene gikk i været. For å sikre seg varer for neste sesong ble forhåndsordre lagt tidlig – alt for tidlig. Her skulle produsentene og varemerke-eierne sikre seg og skjøv all risiko over på forhandleren. Nå – mer enn et ett år senere ramler leveringene inn med ujevne mellomrom. Men i ventetiden har salget stagnert og butikkene er allerede fulle av sykler. Hva skjedde?

Kjøpefesten er over

Økte levekostnader og generelt usikre tiden gjør oss mer forsiktige, selv om vi har penger. Det går ut over kjøpelysten og ny sykkel står ikke nødvendigvis øverst på prioriteringslista.

Da pandemien kom startet festen i sportsbransjen. Sykkelbutikkene så omsetningstall de tidligere ikke hadde vært i nærheten av. Samtidig ble kapasiteten på produksjonssiden i Asia kraftig redusert og prisene gikk til himmels. Vanlige folk betalte gladelig 30-40 tusen kroner for en vanlig bysykkel med elmotor.  Aktive syklister la gjerne 70-80 tusen eller mer på bordet for en fulldempet elsykkel eller en lett landeveisracer. Dette var så sent som i 2022 og alt så rosenrødt ut. Nå er kjøpefesten definitivt over – i alle fall for en stund. Er det andre årsaker enn økonomisk usikkerhet og økte levekostnader?

Fullt på lageret – XXL dumper prisene

Det har lenge vært kjent at XXL sliter. Helt siden nyttår har media skrevet om fulle lagre og prisras hos den norske kjeden. Virkemidlet har vært prisdumping. Det påvirker hele sykkelbransjen. I alle fall de som selger sykler til folk flest. Ikke i like stor grad high-end butikkene da XXL ikke er i direkte konkurranse med dem.

Sykler på rad og rekke

Negativ utvikling for norske kroner

Den norske krona står historisk dårlig i forhold til verdens ledende valutaer. Bare våren 2020 var verre. For nøyaktig et år siden kostet kostet 1 euro 10,13 kr og en dollar 9.48 kr. Pr. 8. juni 2023 er det samme forholdet NOK/EUR 11.79 og USD 11.00. Det er dårlig nytt når ordre satt for et år siden skal betales. Ble bestillingen bekreftet i NOK er det distributøren som må ta smellen. Ble ordren basert på EUR eller USD betyr det at sykkelen plutselig ble ca. 16% dyrere i innkjøp. Dyrt inn blir dyrt ut. Sluttkunden må betale og når kjøpelysten allerede har kjølnet så blir sykkelen stående i butikken.

Unaas Cycling opplevde en ekstrem vekst fra 2020 -2021 hvor de nesten doblet sin omsetning. Med 62 millioner omsatt i 2021 var de plutselig en betydelig aktør i norsk sykkelbransje. De har norges største butikk i Oslo og er nå også etablert i Trondheim, Kristiansand, Bergen og Skien. Med de nye butikkene  – har salget så langt i år har vært veldig bra, og vi er opp ca 30% fra fjoråret. Så blir det spennende å se hvordan de nye butikkene vil løfte salget fremover – sier Emil Unaas.

Samtidig meldes det fra Unaas Cycling: Valutaen er vårt store problem i år. Vi kjøper inn majoriteten av varene våre i april, mai og juni og hele vårt budsjett har krasjet på grunn av den svake kronekursen. Da vi satt budsjetter i fjor høst var valutaen 25% sterkere. Noe som rett og slett er helt krise.

Økende antall konkurser

Flere medier – blant andre e24.no og Finansavisen melder om 40% økning i antall konkurser første kvartal 2023. – Høye strømpriser og økt rente er nok innvirkende årsaker til denne utviklingen sier seksjonssjef i SSB (Statistisk Sentralbyrå) Erik Fjærli til Finansavisen.

Lys i tunellen

For de som har flere år med sunn drift bak seg skal det mer til enn en dårlig sesong for å velte lasset. Hvis man i tillegg har unngått å ta helt av når salget var som best for et par år siden og ikke latt seg presse til veldig tidlige og alt for store forhåndsordre, vil det komme bedre tider.

Den svake norske krona har en oppside – nordmenn avlyser planene for utenlandsferie og tar ferien her hjemme. Samtidig satses det enorme resurser på utvikling av sykkel som aktivitet sommerstid på våre skidestinasjoner. Folk er også mer enn noen gang beviste på de økonomiske, helsemessige og bærekraftige fordelene ved sykling. Snart er det Tour de France og sykkel VM, vi benker oss foran tv’n og motivasjonen til å sykle kommer snikende. Da dukker vi opp i en sykkelbutikk nær deg.

Kroner og Euro

Flere aktuelle artikler

  • Sykkelproduksjon tilbake til Europa

  • X-faktor i nylansering fra Pinarello

  • Tobias Halland Johannessen på Col del la Loze. Foto: Sirotti

    Monsteretappe av Tobias Halland Johannessen