Garmin tilbake til normalen
Etter en kraftig oppsving i salget av sykkel og fitnessrelaterte produkter som følge av pandemien opplevde Garmin en internasjonal tilbakegang i omsetning av fitness/sykkelprodukter i 2. kvartal 2022 på 34%. Dette til tross for en rekke nye produktlanseringer – ifølge Bikebiz. Dermed er Garmin tilbake til normalen.
Garmin er en av verdens ledende produsenter av GPS-utstyr, særlig innen forbrukersegmentet. Firmaet ble startet av Gary Burrell og dr. Min Kao ( derav navnet ) i 1989 i USA og er verdensomspennende. Hovedkvarteret ligger i Olathe i Kansas, USA, mens det europeiske hovedkontoret ligger i Southampton, England.
Garmin sier – Vi lager produkter som er konstruert på innsiden for livet på utsiden. Vi gjør dette slik at kundene våre kan få mest mulig ut av tiden de bruker på å forfølge lidenskapene sine. Garmins misjon er å være et varig selskap ved å skape overlegne produkter for bil, luftfart, marine, friluftsliv og sport som er en viktig del av våre kunders liv.
Med over 19000 medarbeidere i 34 land rundt om i verden bringer Garmin GPS-navigasjon og bærbar teknologi til folket.
Business as usual i Norge
I Norge er det stort sett business as usual men med noen utfordringer. Andrew Søgaard (Consumer Marketing Manager Nordic) melder at Garmin i Norge gjennom pandemien har opplevd god etterspørsel etter ulike sportsprodukter men også noe treghet på varetilgang til sine fabrikker. Årsaken er global mangel på viktige komponenter i produksjonen. – Lykkeligvis har vi god produksjonskapasitet, samt logistikk og god dialog med våre forhandlere – forteller Søgaard.