Garmin tilbake til normalen

Garmin tilbake til normalen

Etter en kraftig oppsving i salget av sykkel og fitnessrelaterte produkter som følge av pandemien opplevde Garmin en internasjonal tilbakegang i omsetning av fitness/sykkelprodukter i 2. kvartal 2022 på 34%. Dette til tross for en rekke nye produktlanseringer – ifølge Bikebiz. Dermed er Garmin tilbake til normalen.

Skrevet av: Pål Nilsen, Redaktør
15. august 2022
Lesetid: 1 min

Garmin er en av verdens ledende produsenter av GPS-utstyr, særlig innen forbrukersegmentet. Firmaet ble startet av Gary Burrell og dr. Min Kao ( derav navnet ) i 1989 i USA og er verdensomspennende. Hovedkvarteret ligger i Olathe i Kansas, USA, mens det europeiske hovedkontoret ligger i Southampton, England.

Garmin sier – Vi lager produkter som er konstruert på innsiden for livet på utsiden. Vi gjør dette slik at kundene våre kan få mest mulig ut av tiden de bruker på å forfølge lidenskapene sine. Garmins misjon er å være et varig selskap ved å skape overlegne produkter for bil, luftfart, marine, friluftsliv og sport som er en viktig del av våre kunders liv.

Med over 19000 medarbeidere i 34 land rundt om i verden bringer Garmin GPS-navigasjon og bærbar teknologi til folket.

Business as usual i Norge

I Norge er det stort sett business as usual men med noen utfordringer. Andrew Søgaard (Consumer Marketing Manager Nordic) melder at Garmin i Norge gjennom pandemien har opplevd god etterspørsel etter ulike sportsprodukter men også noe treghet på varetilgang til sine fabrikker. Årsaken er global mangel på viktige komponenter i produksjonen. – Lykkeligvis har vi god produksjonskapasitet, samt logistikk og god dialog med våre forhandlere – forteller Søgaard.

Flere aktuelle artikler

  • Sykkelproduksjon tilbake til Europa

  • X-faktor i nylansering fra Pinarello

  • Tobias Halland Johannessen på Col del la Loze. Foto: Sirotti

    Monsteretappe av Tobias Halland Johannessen