Otto Solberg. Foto: Sykkelforum

Dare Bikes – liten aktør på stor scene

Uno-X importerer Dare Bikes - en liten online B2C aktør som eksponeres på en veldig stor scene, med et enormt potensiale.

Skrevet av: Pål Nilsen, Redaktør
3. august 2023
Lesetid: 5 min

Taiwan-basert med norsk tilknytning

Bak sykkelmerket Dare står Jerry Chen med base på Taiwan. I sitt firma Composite Gear produserer Jerry 60-65 000 karbonrammer i året for flere sykkelmerket på sine fabrikker i Vietnam og Kina, blant andre for det franske og ikke ubetydelige merket – Lapierre.

Jerry ønsket å gjøre mer enn bare å produsere rammer for andre. I 2013 etablerte han sitt eget merke, faktisk i samarbeid med et lite norsk team av designere, gav det navnet Dare og stilte det ut på en av verdens største og viktigste sykkelmesser – Taipei Cycle. Syklene distribueres p.t. til 13 land og kontinenter. I Europa er det Uno-X Bikes AS som har salgsrettighetene.

Den spede begynnelse i Norge

I enkle og litt tilbaketrukne lokaler på Kalbakken i Oslo beskriver Otto Solberg – som nå er ansvarlig for Dare salget i Europa – om en kort historikk og et stort potensiale. – Det begynte med at John Anders Hoel fra Gjøvik, som jobbet for Swix, hadde kontakt med Jerry Chen som lagde rør til staver. Da Jerry stilte ut Dare Bikes på messen i Taipei ville Jon Anders ta merket til Norge og ansatte Martin Olsen som primært solgte syklene til klubber som TVK, Lillehammer og Ringerike. Dette var så sent som i 2016-2017. Deretter kom Uno-X – som til å begynne med syklet på Bianchi – på banen og overtok merket med salgsrettigheter for hele Europa med et B2C konsept, ikke ulikt salgsmodellen til Canyon – uten sammenligning for øvrig – legger Otto til.

Kronglete start mitt i pandemien

Otto Solberg startet i Uno-X Bikes AS. 1. november 2021. Otto var tidligere eindomsmegler men da han fikk barn passet det dårlig å fylle helgene med visninger. Ettersom han var ivrig syklist – supermosjonist – fikk han jobb hos Gresvig og senere Sørensen Sykler. Derfra var ikke veien lang til å kaste seg på dette spennende prosjektet med mange utfordringer og et stort potensiale. Det første han gjorde var å ta ned den gamle nettsiden og bygge en enklere side med tilgjengelige varer for omgående levering. – På den tiden var vi midt i en pandemi og mangel på tilgjengelighet ble snart et problem. Shimano ble en flaskehals og satte en stopper for videre vekst. I 202o var omsetningen NOK 4.8 mill. I 2021 var det nesten ingenting. I 2022 – ca. 3 millioner.

Kraftig vekst og eksponering på verdens største scene

– Hittil i år har vi omsatt for NOK 12 millioner – forteller Otto. Omsetningen gjenspeiler ca. 300 solgte sykler. I 2024 har vi et mål om å selge 1000 sykler, omtrent det samme som Dare selger globalt pr. i dag.

I løpet av vår samtale med Otto tikker det inn en ordre fra Madrid. – Vi selger til hele Europa men så langt har det aller meste av salg vært til norske kunder. Det ønsker vi å gjøre noe med. Eksponeringen vi får gjennom Tour de France og andre tv-sendte ritt er verd millioner i annonsepenger. For å utnytte den oppmerksomheten og for å være forberedt på vekst må vi gjøre logistiske endringer -.

Otto beskriver situasjonen – Vi er to gutter – Anki (An-Khang Vu) og meg  i en garasje på Kalbakken som server hele Europa, samtidig som vi er representert i Tour de France. En unik mulighet og en fantastisk posisjon å være i. Samtidig ligger det en forventning hos forbrukeren og i markedet om at vi er mye større enn det vi faktisk er, men vi må ta trappa, ikke heisen -.

Logistikk og distribusjon fra Belgia

– Innen 2-5 år vil vi ha flere modeller. Taiwan er lydhøre for våre meninger – fortsetter Otto. – Vi har en egen performance gruppe og tilbakemeldingene fra rytterne er verdifulle. Vi har et veldig godt og tett samarbeid med produsenten. Vi må tråkke opp vår egen vei videre og være forberedt på det som kommer.

Uno-X har en hub i Belgia – et Service Course – der sykler tilknyttet de tre sykkellagene lagres. Rundt vårt herre og damelag, samt utviklingslaget Uno-X Dare Development Team har vi ca. 300 sykler i omløp. Med denne lokasjonen er det mulig at vi også flytter distribusjonen dit og at syklene monteres der. Det gjør logistikken enklere for distribusjon til land innenfor EU og vi kan være bedre rustet for vekst. Samtidig vil vi fortsatt montere i Norge for det norske markedet og tilpasse syklene til den spesifikke kunden -.

Utvidet sortiment med direkte-priser

Dare har 10 årsjubileum. I den forbindelse vil det komme en jubileums-modell. Dare har også en helt ny gravel-sykkel på gang som de håper å kunne vise fram før neste sesong, og i motsetning til tidligere da Shimano var den eneste leverandøren av komponenter, samarbeider Dare nå også med SRAM. Dagens modellutvalg er begrenset men av høy kvalitet og prisene man finner på www.darebikes.no er særdeles konkurransedyktige. Med sin direktesalgsmodell – uten fordyrende mellomledd – tilbyr Dare syklene sine til priser langt under prisnivået til konkurrenter med tilsvarende kvalitet.

Uno-X Bikes AS og Dare har 4 store fordeler som styrker muligheten til å bli en betydelig aktør i det Europeiske markedet slik vi ser det.

  • Tett kontakt med produsent
  • Online direktesalgsmodell
  • TV-eksponering med egne, profesjonelle sykkellag
  • Finansielt sterk eier

Vi følger spent med på Dare Bikes og Uno-X Bikes AS.’ videre reise og gleder oss til å se syklene på den største scenen for profesjonell landeveissykling allerede på søndag 6. august i VM i Skottland.

Flere aktuelle artikler

  • Racing-gravel fra Bianchi

  • Sykkelproduksjon tilbake til Europa

  • Ny lov styrker forbrukervernet