Sykkelladden - Atle Førsvoll. Foto: Pål Nilsen

45 000 km – en drøy langtur med mening

Atle Førsvoll er ikke som alle andre syklister. Atle har god tid og mildt sagt et langt perspektiv. I løpet av et drøyt år skal han sykle 45 000 km-

Skrevet av: Pål Nilsen, Redaktør
1. august 2023
Lesetid: 4 min

En avslappet tilnærming til det ekstreme

Atle Førsvoll er en sindig og mentalt sterk ung mann med andre perspektiver enn folk flest. 31 åringen fra Sandnes har en forkjærlighet for det ekstreme. For vanlige sykkel-mosjonist er en langtur kanskje 10-12 mil. Tenk deg da at du skal sykle langturen din hver dag i et år eller mer. Vi har hørt om folk som sykler fra Nordkapp til Lindesnes, til Gibraltar også eller omvendt. Fra kyst til kyst i USA, gjennom Russland til Beijing og fra Alaska til sydspissen av Sør-Amerika (ca. 32 000 km). Men det Atle Førsvoll er i gang med er enda mer ekstremt.

I 2020 startet Atle på en skikkelig langtur som skulle ta ham fra Sør Afrika til Norge. Timingen skulle vise seg og være ekstremt dårlig. Turen stoppet allerede i Sør Afrika av en ikke ukjent pandemi. Nå drøyt 3 år senere er Atle i gang med det som for de fleste fremstår som klink umulig. Når Sykkelforum møter Atle utenfor Moss har han allerede syklet fra Nordkapp, via Sørlandet og er nå på vei sydover mot Sverige. Første delmål er Istanbul i Tyrkia. Der skal han hvile noen dager før turen går videre gjennom Iran, Saudi Arabia og ned gjennom Afrika til det sydligste punktet – Cape Town. En ekstrem sykkeltur i seg selv, langt utenfor hva de fleste kan forestille seg å gjøre.

Fra det ekstreme til det umulige

For Sykkelladden (som Atle kaller seg på Instagram) er ikke det ekstreme nok. Atle vil gjøre det umulige – noe ingen andre har gjort før ham. Planen er å sykle tilbake til Nordkapp igjen etter ankomst i Cape Town. Klarer han det, vil han ha tilbakelagt ca. 45 000 km og syklet gjennom 37 land.

Egotripp med mening

Vi har 1ooo spørsmål til Atle når vi triller noen km sammen gjennom Østfold. Hvorfor gjør du det? Er du ikke bekymret? Hvilken risiko innebærer det? Hva med mat? Atle besvarer alle spørsmål med stoisk ro. – Jeg gjør det mest for min egen skyld, så sånn sett er det en veldig egoistisk greie. For at det skal gi mening samler jeg inn penger for Redd Barna. Jeg har tidligere jobbet med flyktninger i Polen og i Hellas.

Overnattinger baseres for det meste på medbragt telt og forhåpentlig folks gjestfrihet – og henviser til at han allerede i Gøteborg har fått tilbud om overnatting hos en som driver en sykkel-kafe.  Når vi snakker om Afrika nevner Atle løshunder og løver men tror ikke risikoen er større enn faren for å bli angrepet av bjørn eller ulv i Norge. Vi derimot tenker på alt fra politisk uro, kriminalitet, vanskelige grensepasseringer og utfordringer med mat, sykdom og mye mer. I tillegg til de logistiske utfordringene, samt den fysiske og mentale påkjenningen. Men vi unngår å nevne det for Atle.

Å reise lett får en ny betydning

På vei mot svenskegrensa møter vi flere syklister på tur. Bikepacking er populært. Mange av dem vi møter har mer bagasje på sykkelen enn Atle, selv om de sannsynligvis er på en mye kortere reise. – Jeg vurderte å ta med meg et par jeans men de ville antagelig ikke bli brukt – sier Atle og viser til en bitteliten veske med klær. Den høyreiste mannen fra Sandnes har stort sett med seg bare det han sykler i. En anorakk kles av og på ettersom været skifter. Atle forteller at den kom godt med i snøstormen han møtte i Finnmark – midt på sommeren. På sykkelen har han kun 2 små sidevesker montert på gaffelen, en styreveske, 2 sidevesker bak og en Tailfin- seteveske. Ikke mye mer enn hva folk flest ville tatt med seg på sykkeltur for en langhelg.

350 000 i reisebudsjett

For 350 000 kroner kan man kjøpe seg en grei el-bil. Eller man kan bruke pengene på en opplevelse for livet, bli veldig godt kjent med seg selv og samle inn penger til et godt formål. – Sykkelen har jeg fått av Fara, så der sparte jeg litt av budsjettet – forteller Atle. Det er en lett karbon-sykkel ( https://faracycling.com/bike-fara-allroad.php  ) som fungerer like godt på asfalt som på grus og kjerreveier. – Andre utgifter vil i hovedsak gå til mat og overnatting -.

Etter det rullende møtet med Atle er det nærliggende å tenke at våre egne turer her hjemme, som vi selv synes er utfordrende, plutselig fremstår som puslete. Atle Førsvoll har latt seg inspirere av andre eventyrere. Mye av forberedelsene har gått med til å lese andres erfaringer fra lignende ekspedisjoner. Vi lar oss inspirere av Atle som flytter grenser og begir seg i kast med det ekstreme og  på papiret – det umulige.

Flere aktuelle artikler

  • Racing-gravel fra Bianchi

  • Sykkelproduksjon tilbake til Europa

  • Ny lov styrker forbrukervernet